Panasonic GH5 - Aparat czy może jednak kamera? Focus to Infinity

Panasonic GH5 – Aparat czy może jednak kamera?

Panasonic GH5 jest konstrukcją która stara się łączyć świat fotografii oraz filmu. Choć od jego premiery minęło już nieco ponad dwa lata to producent wciąż rozwija ten model czego dowodem są kolejne aktualizacje oprogramowania. I nie mam tutaj na myśli poprawek które nie mają żadnego większego wpływu na użytkowanie aparatu. W swoich staraniach Panasonic skupia się na kluczowych aspektach takich jak dopracowanie stabilizacji obrazu, usprawnienie działania autofocusa czy nawet dodawanie nowych funkcjonalności jak chociażby możliwość nagrywania materiałów FHD w 10 bitach z próbkowaniem 4.2.2 z prędkością 60 fpsów.

Myślę, że rzuciło Wam się w oczy, że moje ostatnie filmy mają zdecydowanie wyższa jakość obrazu w stosunku do swoich poprzedników. A to właśnie dlatego, że ostatnimi czasy mam okazję nagrywać na różnych aparatach ze stajni Panasonica. Przez moje ręce przewinęły się już GH4, GH5 czy G9 i dzisiaj zatrzymamy się właśnie przy jednym z nich, a dokładnie przy modelu GH5.

Zacznijmy od spraw podstawowych. GH5 to aparat systemu micro 4/3.

Panasonic GH5 - Aparat czy może jednak kamera? Focus to Infinity 01

Jest to system obecny na rynku już od wielu lat dzięki czemu lista obiektywów jest w zasadzie kompletna i niezależnie od tego co chcemy fotografować, na pewno znajdzie się dedykowany ku temu obiektyw. Spora część tej szklarni posiada stabilizację co dodatkowo poprawia osiągi aparatu. Aparatu który ma bardzo przejrzyste menu.

Dodatkowo ogromna ilość dedykowanych przycisków znacząco ułatwia obsługę aparatu. Pamiętam gdy pierwszy raz miałem w rękach Panasonica i po kilku chwilach zdziwiony odkryłem, że jego obsługa jest dla mnie całkowicie bezproblemowa, gdzie w przypadku wielu innych aparatów potrzeba jednak trochę czasu zanim się załapie co i jak. Tutaj jest to dla mnie naprawdę proste, choć oczywiście trzeba pamiętać, że takie sprawy jak właśnie menu czy ergonomia to kwestie z definicji mocno subiektywne. Natomiast dla mnie obsługa tego aparatu od początku stanowiła czystą przyjemność i niemal od razu mógłbym zacząć pracować niemal na 100% możliwości.

Zdarza mi się pracować w różnych warunkach pogodowych, nie zawsze jest słonecznie i kolorowo ale dzięki temu, że aparat jest uszczelniony nie obawiam się, że coś złego się wydarzy. Oczywiście by wszystko działało perfekcyjnie należy używać aparatu w duecie z uszczelnionym obiektywem. Body aparatu wykonane ze stopów magnezu jest lekkie oraz wytrzymałe. Jest to aparat stworzony do ciężkiej pracy.

Na lewej ścianie aparatu mamy pełen komplet złączy który zadowoli każdego użytkownika. Jest wejście mikrofonowe, wyjście słuchawkowe do odsłuchu, pełnowymiarowe HDMI oraz USB typu C. Oczywiście o takich podstawach jak złącze wężyka spustowego czy synchro do lamp błyskowych nie trzeba nawet wspominać.
Już po samych złączach można zauważyć, że GH5 jest mocno zorientowany na nagrywanie filmów. Wejście mikrofonowe oraz wyjście do odsłuchu to nie jest coś powszechnego w aparatach.

To jak dobrze sprawuje się wbudowana w aparat stabilizacja jest naprawdę godne podziwu.

Panasonic GH5 - Aparat czy może jednak kamera? Focus to Infinity 02

Przy odrobinie wprawy i świadomości w jaki sposób należy się poruszać, można uzyskać bardzo płynne jazdy które wyglądają jak gdyby były wykonane na gimbalach czy sliderach. A jeśli dodatkowo użyjemy statywu i zaimprowizujemy w ten sposób slider to efekt jest już zupełnie nie do odróżnienia.

Odchylany dotykowy wyświetlacz, coś co przez lata było niemal wyśmiewane przez wielu producentów i traktowane jako niegodne profesjonalnej konstrukcji w Panasonicu jest w zasadzie standardem i chwała mu za to. Często najciekawsze ujęcia możesz zdobyć stosując bardzo zróżnicowane perspektywy, a odchylany wyświetlacz to jest właśnie to czego wówczas potrzebujesz. Oczywiście można by się wspomagać dodatkowymi monitorami zewnętrznymi ale w podróży często plecak i tak już jest przeładowany. Jest jeszcze argument szybkości – tam gdzie inni zakładają monitor i drapią się w głowę czemu nie działa, bo pewnie znów kabel się wyłamał, ja będę już od dawna robił swoje.

Bardzo cenie sobie dobry, elektroniczny wizjer który w niesprzyjających warunkach, gdy jest dużo światła i wszystko się odbija, sprawiając, że zewnętrzny wyświetlacz jest mało czytelny, pozwala na kontrolę ujęcia czy nawet wstępne przejrzenie materiału, niezależnie od tego jakie panują warunki dookoła. Jako użytkownik lustrzanki czasem naprawdę zazdroszczę kolegom z bezlusterkowcami. Ale tylko czasem 🙂

Ten aparat generuje bardzo ostre materiały.

Oczywiście ogromne znaczenie ma obiektyw ale poza tym warto zaznaczyć, że w samym tylko aparacie producent zdecydował się na pewien zabieg. Mianowicie usunięto filtr dolnoprzepustowy co znacząco poprawia ostrość materiałów. Coraz powszechniej spotykana praktyka, nie jest to żaden przełom ale warto wiedzieć, że co sprawia, że te obrazy są tak ostre.

Panasonic GH5 - Aparat czy może jednak kamera? Focus to Infinity 03

GH5 może nagrywać materiały w rozdzielczości 4K i gdy mówię, 4K mam na myśli prawdziwe 4K, a nie UHD, w każdym razie materiały 4K z 10 bitową głębią kolorystyczną w próbkowaniu 4.2.2 w 24 klatkach na sekundę. Dla rozdzielczości UHD będzie to już do 30 klatek, a dla FHD nawet 60 klatek.
No dobra ale co to jest to 10 bit i próbkowanie 4.2.2. Nie wchodząc w techniczne detale sprowadza się to do tego, że aparat zapisuje dużo więcej informacji o kolorach. I mówiąc dużo mówimy o różnicy rzędu setek milionów.

OK super tylko czy ktoś widzi różnice?
Prawda jest taka, że jeśli nagrywasz materiały których później nie poddajesz żadnej obróbce kolorystycznej to jedyna różnica jaka może Ci się rzucić w oczy to dużo łagodniejsze przejścia kolorystyczne, np podczas zachodu słońca. Nie ma co ukrywać, ten tryb jest stworzony do profesjonalnych zastosowań i dopiero wówczas można docenić jakie możliwości oferuje. Taki 10 bitowy materiał z próbkowaniem 4.2.2 pozwala na dużo agresywniejszą korekcję kolorystyczną co przekłada się na ogromne możliwości w post produkcji.
I to wszystko bez zewnętrznego rekordera, aparat jest w stanie nagrywać takie materiały bezpośrednio na karty SD. Bardzo szybkie karty SD…

A teraz coś dla fanów slow motion.

Jak wspominałem wcześniej mamy tutaj możliwość nagrywania w 10 bitach, próbkowaniu 4.2.2 w rozdzielczości FHD w 60 klatkach, zatem otrzymujemy w pełni profesjonalny materiał z 2,5 krotnym zwolnieniem jeśli nagrywamy docelowo do kinowych 24 klatek na sekundę. Jeśli jesteś fanem dużej rozdzielczości to należny pamiętać, że te samo 60 klatek na sekundę dostępne jest w rozdzielczość UHD ale już w 8bitach próbkowanie 4.2.0 czyli taki standardowy materiał z 2,5 krotnym zwolnieniem.
Jeśli jednak szukasz prawdziwego slow motion to do dyspozycji jest nawet 180 klatek na sekundę w rozdzielczości FHD co przekłada się na maksymalnie 7,5 krotne zwolnienie czasu. To pozwala rejestrować już naprawdę ciekawe efekty.

Panasonic GH5 - Aparat czy może jednak kamera? Focus to Infinity 04

AF w GH5 oparty jest w 100% o detekcje kontrastu. W warunkach fotograficznych sprawuje się naprawdę bardzo dobrze, jest szybki i celny, choć oczywiście musicie pamiętać, że AF to sport zespołowy i sporo zależy również od wpiętego obiektywu. Tak czy inaczej, jeśli tylko światła jest odpowiednio dużo to jest to naprawdę błyskawiczny system AF i jeśli nauczycie się z niego korzystać w odpowiedni sposób to robienie zdjęć będzie prawdziwą przyjemnością.
W przeciwieństwie do trybu fotograficznego, gdzie zwykle korzystamy z pojedynczego trybu AF, podczas filmowania AF zwykle pracuje w trybie ciągłym. I to ciągłe utrzymywanie obiektu w ostrości jest zadaniem o wiele trudniejszym. Ruch kamery, ruch obiektów, a do tego jeszcze pojawiają się obiekty przecinające linie pomiędzy aparatem a nagrywanym tematem, to wszystko sprawia, że dla mnie jedynym sensownym sposobem ustawiania ostrości podczas filmowania jest MF.
Dlatego w świecie profesjonalnych produkcji video ostrością zajmuje się ostrzyciel który za pomocą odpowiednich narzędzi ostrzy manualnie na pożądany obiekt. Operator kamery dba o kadr, o parametry techniczne, podąża za opowieścią, ale nad ostrością czuwa zupełnie inny człowiek wspierany cyfrowymi asystentami takimi jak focus peaking który działa w GH5 po prostu doskonal

Focus peaking to algorytm który zaznacza krawędzie ostrych obiektów dzięki temu można doskonale ręcznie operować ostrością. W połączeniu z powiększeniem obszaru jest tak precyzyjny, że można nawet zapomnieć o istnieniu AF. Znam ludzi którzy potrafią robić reportaże manualnymi szkłami właśnie dzięki takim asystentom ostrości. W Panasonicu możemy określić siłę algorytmu oraz jego kolor, w razie gdyby kolorystyka sceny którą filmujemy pokrywała się z kolorem algorytmu.

Skoro już jesteśmy przy asystentach AFu to nie sposób nie wspomnieć o genialnej funkcji Focus transition.

Kojarzycie te wszystkie ładne ujęcia w których kamera wyjeżdża zza bliskiego obiektu, a następnie ostrość płynnie najeżdża na daleki plan? Do tego służy właśnie Focus transition. Dzięki tej funkcji możesz zdefiniować 3 punkty w których jest zachowana ostrość i dowolnie się pomiędzy nimi przełączać w trakcie nagrywania materiału, a aparat zadba o to by najazd był płynny i dokładny.

Kolejnym narzędziem które znacząco ułatwia stworzenie dobrego materiału to waveform. Każdy fotograf, nawet początkujący słyszał o histogramie i większość z was doskonale wie jak go używać. Jeśli histogram jest obcięty z prawej strony to znaczy, że obraz jest prześwietlony, a jeśli histogram jest obcięty z lewej strony to oznacza, że obraz jest niedoświetlony. Proste i logiczne ale ma jedną wadę. Histogram informuje Cię o prześwietleniu ale nie podpowie co dokładnie jest prześwietlone. To pozostaje już po Twojej stronie. I tutaj przychodzi pora na waveform z którym pierwsze spotkanie miałem w oprogramowaniu do montażu video, a teraz pierwszy raz natknąłem się na ten wykres w aparacie. Waveform robi to co histogram, czyli pokazuje czy obraz jest prześwietlony lub niedoświetlony ale jednocześnie umiejscawia to w kadrze. W zasadzie odzwierciedla zakres tonalny kadru od jego lewej strony do prawej.
To narzędzie, jeszcze lepiej niż histogram, pozwala zorientować się co takiego dzieje się w kadrze.

221 Panasonic GH5 - Aparat czy może jednak kamera 05

Przy okazji dodam, że za dodatkową opłatą około 400 złotych do tego modelu Panasonica możecie dokupić profil kolorystyczny V-LOG. To nic innego jak bardzo spłaszczony profil dzięki któremu zwiększają się nasze możliwości obróbki kolorystycznej w procesie postprodukcji.

Na koniec pozostawiłem sobie coś co sprawia, że używa się tego aparatu wprost genialnie. Co prawda ten materiał to zlepek wielu wypowiedzi z kilku dni ale dzisiaj, jak widzicie jest już wieczór, jestem po całym dniu nagrywania, mam około 60 gigabajtów materiału filmowego, a bateria wciąż jest na chodzie. Tylko jedna bateria pozwoliła mi przez cały dzień pracować z materiałem UHD, czyli takie prawie 4K i jeszcze została jakaś resztka baterii. Nie robiłem żadnych laboratoryjnych testów ale mogę stwierdzić, tak mniej więcej, że ta bateria pozwala na ciągłe nagranie przez 1,5 godziny materiału UHD, a szczerze powiedziawszy myślę, że nawet 2 godziny da radę.
To co Panasonic zrobił w temacie zasilania z tym aparatem przekracza ludzkie pojęcie w dobie obecnych aparatów bezlusterkowych, gdzie często jedna bateria to maksymalnie 30 minut zabawy video.

Zauważyliście jak dużo mówię o nagrywaniu filmów? Moja filozofia w stosunku do aparatów jest taka, jak do samochodów.

One są stworzone do swoich konkretnych zadań. I tak jak naturalnym środowiskiem Land Rovera Defendera są bezdroża, tak żywiołem GH5 jest nagrywanie filmów.
To dlatego, że choć GH5 jest całkiem niezłym aparatem fotograficznym to jednak bardziej wydaje się być kamerą. I to wyjątkową kamerą. Nie tylko dlatego, że nagrywa w rozdzielczości UHD w 60 klatkach, czy FHD w 180. Nie dlatego, że posiada wewnętrzne nagrywanie 10 bitów w próbkowaniu 4.2.2, choć to wszystko godne uwagi czynniki.

Panasonic GH5 - Aparat czy może jednak kamera? Focus to Infinity 00

Coś innego stanowi o tym, że to wyjątkowa konstrukcja. Nagrywając GH5 nie potrzebujesz powerbanku, klatki, gimbala czy monitora zewnętrznego. Potężna bateria, wygodny grip, doskonała stabilizacja, odchylany we wszystkich kierunkach LCD z focus peakingiem czy waveformem, to właśnie to sprawia, że ten aparat jest wyjątkowy, jednocześnie zapewniając jakość obrazu z naprawdę wysokiej półki. GH5 jest konstrukcją kompletną której jedynym zadaniem jest dać Ci niczym nie skrępowaną radość tworzenia. Po prostu wyciągasz aparat i nagrywasz. Bez zastanowienia, to po prostu dzieje się samo. Intuicyjnie. Jeśli miałbym znaleźć określenie które najlepiej oddaje charakter tej konstrukcji to będzie to WOLNOŚĆ. A ostatnie dwa lata pokazały, że trudno będzie komukolwiek rywalizować z tą wolnością.

Tam gdzie inni dopiero składają zestaw w całość, Ty już chowasz aparat pełen dobrych kadrów.

Dodaj komentarz