Focus to Infinity Fotografia krajobrazowa Jaki wybrać aparat? 00

Jaki wybrać aparat? Kompakt, bezlusterkowiec, a może lustrzanka?

Focus to Infinity Fotografia krajobrazowa Jaki wybrać aparat? YT

Jakiś czas temu sprzedałem swój stary aparat i zacząłem rozglądać się za czymś nowym. Choć fotografią zajmuję się ponad 10 lat, z czego 5 ostatnich, zawodowo to jednak wybór nowego aparatu okazał się bardzo trudny. Rynek jest w tej chwili tak obfity i różnorodny, że trudno być na bieżąco, a co dopiero odnaleźć się początkującemu adeptowi sztuki fotograficznej. Korzystając zatem z okazji postaram się przybliżyć jak obecnie kształtuje się rynek aparatów oraz na co zwrócić uwagę podczas zakupu.

Cyfrowe aparaty dzielą się na 3 główne kategorie. Aparaty kompaktowe, bezlusterkowce oraz wciąż popularne lustrzanki. Zacznę od najbardziej podstawowej opcji czyli od aparatów kompaktowych. Wyróżniają się na tle pozostałych tym, że mają wbudowany na stałe obiektyw, czyli nie ma możliwości zmiany szkła. Ceny kształtują się od 300 do nawet 20 tysięcy złotych, ilość dostępnych modeli jest ogromna więc by ułatwić sprawę podzielimy sobie kompakty na 3 grupy.

Zacznijmy od odpornych twardzieli.

Głównym zadaniem tych aparatów, poza robieniem zdjęć oczywiście, jest przetrwanie każdych warunków. Ich obudowa jest wstrząsa i wodoodporna, dzięki czemu bez obawy możemy zabrać go na każde wakacje czy też na poważniejsze wyprawy w trudny teren. Wodoodporność kształtuje się zwykle na poziomie od 10 do 30 metrów. W zupełności wystarczy do snorkelingu, a powinny również zaspokoić amatorów rekreacyjnego nurkowania. To tyle jeśli chodzi o zalety bo niestety wytrzymała konstrukcja wymusza rozwiązania które nie są korzystne z punktu widzenia fotografii. W takich aparatach mamy zwykle do czynienia z bardzo małymi matrycami, rozmiarami podobnymi do tych z smartfonów. Przewagą nad telefonami jest jednak optyka która zwykle przewyższa obiektywy stosowane w komórkach.

I tak oto moim faworytem jest Olympus TG-5.

Focus to Infinity Fotografia krajobrazowa Jaki wybrać aparat? 01

Matryca 1/2,3 cala, 12mln pix, obiektyw 25-100 ze światłem 2,0 – 4,9 oraz stabilizacją obrazu. Filmy nagrywane są w 4K z prędkością 30 fps, a dla FHD będzie to już 50 fps. Oferuje tryby półautomatyczne takie jak preselekcja przesłony, znajdzie się też pełen manual oraz oczywiście tryby automatyczne. Wodoodporny do 15 metrów, wygodny i praktyczny w obsłudze. Cena około 1900 PLN

Czas na klasyczne, najzwyklejsze aparaty kompaktowe.

Tutaj konkurencja jest ogromna. Łatwo jest się w tym pogubić ale możemy przesiać towarzystwo jeśli założymy pewne kryteria. W tym momencie musimy się pochylić nad tematem wielkości matryc, jednak interesuje nas ich fizyczna wielkość, a nie ilość Mpix. Dlaczego to takie ważne? Otóż jakość zdjęć jest silnie powiązana z wielkością pojedynczego piksela na matrycy. I tak oto 20 Mpix matryca o rozmiarze 1/3,2 cala będzie posiadała mniejsze piksele niż te same 20Mpix rozrzuconych na matrycy M4/3. Oczywiście jak od każdej zasady istnieją pewne wyjątki wynikające z różnej generacji matryc ale w ogólnym rozrachunku im większy fizycznie sensor tym lepiej dla naszych zdjęć.

Focus to Infinity Fotografia krajobrazowa Jaki wybrać aparat? 02

W komórkach oraz tanich kompaktach zwykle mamy doczynienia z matrycami 1/3,2; 1/2,3 oraz 1/1,6 cala. Te matryce są na tyle małe, że jakość zdjęć, szczególnie w ciemnych warunkach, zwykle będzie niezadowalająca. Następnie mamy już matryce 1 calowe oraz M4/3. Sensory tych rozmiarów generują już naprawdę ładny oraz szczegółowy obrazek. Producenci poszli jednak o krok dalej i znajdziemy kompakty z matrycami APS-C czy nawet z matrycami pełnoklatkowymi jak np. SONY RX1R II za 15 tysięcy czy LEICA Q typ 116 za blisko 20 tysięcy. Zaraz po matrycy najważniejsza jest optyka. W aparacie kompaktowym oczekuje uniwersalnej ogniskowej pokroju 24-70mm oraz jak najjaśniejszej przesłony.

Panasonic LX100

Focus to Infinity Fotografia krajobrazowa Jaki wybrać aparat? 03

Mamy tutaj doczynienia z matrycą M4/3 na której spoczywa 13 Mpix, we współpracy z obiektywem 24-75 ze światłem 1,7 do 2,8. Oczywiście obecny jest pełen manual, nagrywanie filmów w 4K w 30fps, a FHD w 60 fps. Aparat oferuje doskonałą jakość zdjęć oraz filmów. Absolutny lider w swojej kategorii biorąc pod uwagę jednocześnie bardzo atrakcyjną cenę w okolicach 2200 złotych.

Sony RX100 mark IV

Focus to Infinity Fotografia krajobrazowa Jaki wybrać aparat? 04

Jego bezpośredni rywal, jest wyposażony w mniejszą, jednak wciąż akceptowalną 1 calową matrycę, dzięki czemu jest sporo mniejszy i bez problemu mieści się w kieszeni. Podobny jak w Panasonicu obiektyw, również bardzo jasny, oraz możliwość nagrywania w 4K. Wyróżnia go odchylany wyświetlacz co może być sporym ułatwieniem w pewnych sytuacjach. Cena jednak winduje się już w okolice 3 tysięcy złotych.

Ultrazoomy

No i ostatnia kategoria z cyklu aparatów kompaktowych to tzw. ultrazoomy – czyli aparaty wyposażone w obiektywy z ogromnym zoomem. Zasady obowiązują te same czyli szukamy czegoś z dużą matrycą oraz dobrym obiektywem.

W oko wpadł mi Sony RX10 mark II

Focus to Infinity Fotografia krajobrazowa Jaki wybrać aparat? 05

Znajdziemy tutaj 20 Mpix, 1 calową matrycę ze szkłem 24-200 o świetle 2,8 w całym zakresie. 4K w 30 fps, FHD nawet w 120 fps. Cena na poziomie mniej więcej 5 tysięcy.

Nadszedł czas na bezlusterkowce.

W kontekście zasady działania to nie różnią się niczym od aparatów kompaktowych poza jednym, ale jakże kluczowym elementem. W bezlusterkowcach można wymieniać obiektywy, dzięki czemu możemy popuścić wodze fantazji i fotografować w zasadzie wszystko co przyjdzie nam do głowy. Z uwagi na rozmiar matryc możemy podzielić bezlusterkowce na 3 grupy.
Mikro 4/3, APS-C i FF
Zanim przejdziemy dalej warto tutaj wspomnieć o mnożniku ogniskowej. O ile w aparatach kompaktowych producenci często podają ogniskową obiektywu już przeliczoną względem zastosowanej matrycy o tyle w segmencie bezlusterkowców czy też lustrzanek tak nie jest.  Ogniskowa na obiektywach jest wyrażana w milimetrach i wyskalowana dla aparatów pełno klatkowych. Dlatego dla pozostałych matryc trzeba sobie ogniskową przeliczyć. I tak oto mnożnik ogniskowej dla M4/3 wynosi 2, a dla uproszczenia w APS-C przyjmuję 1,5. Oznacza to, że obiektyw 50mm na FF to oczywiście wciąż 50 mm, na APS-C będzie to już 75mm, a dla M4/3 100mm.

Przyjrzymy się zatem systemowi M4/3

W tym segmencie mamy dwóch graczy to jest Olympus oraz Panasonic. Ewenementem jest, że obie firmy stosują ten sam bagnet przez co możliwe jest zapięcie obiektywów Panasonica do Olympusa i na odwrót. Nie potrzeba do tego żadnych adapterów, jak ma to miejsce w przypadku pozostałych systemów. Współpraca takich mieszanych zestawów nie zawsze jest idealna, nie zmienia to jednak faktu, że jest to świetne rozwiązanie i pozostaje mi patrzeć z żalem, że inni producenci nie biorą przykładu z tej pary.

System M4/3 istnieje na rynku już kilka ładnych lat dzięki czemu dostępna szklarnia jest już solidnie rozbudowana. W zasadzie znajdziemy wszystko czego dusza zapragnie w dosyć rozsądnych cenach. Od szerokokątnych obiektywów poprzez uniwersalne zoomy, zahaczając o macro, portretówki czy na teleobiektywach kończąc.
Jakością wykonania oraz zaawansowaniem korpusy systemu M4/3 nie ustępują swoim starszym, większym braciom. Czym zatem się wyróżniają? Rozmiarem. Dzięki zastosowaniu mniejszej matrycy, wszystko może być mniejsze.

Spójrzcie zresztą jak wygląda aparat systemu m4/3 z teleobiektywem 100-400 co po przeliczeniu daje ogniskową 200-800 ze światłem 4 do 6,3 kontra klasyczna lustrzanka FF z wpiętym 100-400 4,5-5,6. Waga zestawów to odpowiednio 1600 gram dla m4/3 i 2400 gram dla lustrzanki FF. Czyli nie dość, że mamy większy zakres ogniskowych to jeszcze jest lżej o blisko kilogram. Oczywiście sytuacja wygląda bardzo podobnie z każdym innym rodzajem szkieł.

Focus to Infinity Fotografia krajobrazowa Jaki wybrać aparat? 06

Dlatego jest to świetny wybór dla wszystkich którzy mają już dosyć noszenia ciężkich aparatów na szyi, a nie decydują się na aparaty kompaktowe ponieważ wciąż chcą mieć możliwość zmiany obiektywów. Zatem jeśli często podróżujesz, uważasz, że mniej znaczy więcej, czy po prostu nie chcesz mieć plecaka wypełnionego po brzegi sprzętem fotograficznym rozejrzysz się za aparatem systemu M4/3. Malkontenci narzekają na jakość obrazu generowaną przez matryce M4/3. Pod względem zaszumienia faktycznie odstają od swoich większych, współczesnych braci ale warto według mnie zwrócić uwagę na pewien aspekt. Gdy 13 lat temu w 2005 roku pojawił się pełnoklatkowy Canon 5D Mark I wszyscy byli zachwyceni. Zdjęcia z tego aparatu trafiały na okładki największych czasopism na świecie. Dziś aparaty systemu M4/3 są co najmniej na tym samym poziomie pod względem jakości zdjęć, a dużo dalej w kontekście innych funkcji jak stabilizacja obrazu, szybkość AF czy też rozszerzona rozdzielczość pixel shift. I to wszystko zamknięte w dużo mniejszym body. Zatem podjęto pewien kompromis ale czy naprawdę jest na co narzekać? Myślę, że nie.

Moim osobistym faworytem jest Panasonic G-9.

Focus to Infinity Fotografia krajobrazowa Jaki wybrać aparat? 07

20mpix matryca nie odstaje rozdzielczością od współczesnych konstrukcji, dobra jakość obrazu, w pełni uszczelniony korpus, stabilizacja matrycy, funkcja rozszerzonej rozdzielczosci pixel shift, filmy 4K w 60 fpsach. Ma absolutnie wszystko czego mi do szczęścia potrzeba. Cena to około 6 tysięcy PLN.

Przechodzimy do grupy APS-C.

Tutaj jakość zdjęć jest już bezkompromisowa. Niektóre konstrukcje mogą bez mrużenia oka rywalizować z mityczną pełną klatką. Na placu boju mamy też więcej rywali. Do boju staje Sony, FujiFilm oraz Canon. Trudno tutaj o jednoznacznego faworyta. Każdy z systemów ma swoje wady i zalety. Aparaty Fuji produkują moim zdaniem najładniejszy obrazek, Sony z kolei nagrywa lepszej jakości filmy i oferuje możliwość dalszego rozwoju w kierunku pełnej klatki, a Canon? Ok Canon nie specjalnie ma jakieś zalety, na razie goni stawkę i zobaczymy co będzie dalej.

Fuji ma ten, przez wielu lubiany, ale jednak mi nie pasujący, old schoolowy look i sposób obsługi, Sony natomiast jest tutaj standardowe, przez co dla mnie bardziej wygodne. Fuji jest ciutek większe, Sony jest niemal kieszonkowe. Zatem co wybrać?

Powiem szczerze, że w tej kategorii nie mam swojego zdecydowanego faworyta, co dodatkowo podkreśla jak wyrównana jest walka w tym segmencie. Zatem moja decyzja uzależniona byłaby od dwóch pytań.
Czy planuję w przyszłości migrację na pełną klatkę? Jeśli tak to z oczywistych względów należy wybrać Sony bo jest to w tej chwili jedyny producent oferujący pełno klatkowe bezlusterkowce. Możemy zdecydować się na model A6000 i dokupywać do niego pełno klatkowe obiektywy by w momencie przesiadki mieć już gotową szklarnie.
Jeśli odpowiedź jest jednak negatywna to postawiłbym drugie pytanie, jakich obiektywów chcę używać i wówczas sprawdziłbym dostępność takowych oraz ich ceny. W ten sposób wybrałbym faworyta. Oczywiście by odpowiedzieć na to pytanie należałoby już być trochę świadomym swoich fotograficznych planów i z czym się one wiążą ale zakładam, że jak zastanawiasz się nad aparatem z wymienną optyką na który chcesz przeznaczyć kilka tysięcy złotych to ową świadomość już posiadasz lub będziesz ją zdobywać.

Tak czy inaczej prywatnie wybrałbym chyba Sony a6500 jednak zaznaczam, że jest to wybór podyktowany przede wszystkim możliwościami dalszego rozwoju w stronę kolejnych korpusów o odmiennych możliwościach. Gdyby chodziło o same zdjęcia, zostałbym z Fuji.

Sony A6500

Focus to Infinity Fotografia krajobrazowa Jaki wybrać aparat? 08

Niemniej jednak 24 miliony pixeli, niezła jakość zdjęć, stabilizacja matrycy, fenomenalna jakość filmów, oczywiście tryb nagrywanie w 4K, slow motion do 120 fps w rozdzielczości FHD, odchylany, dotykowy wyświetlacz oraz kompaktowe rozmiary z mimo wszystko dość wygodnym gripem. Tak prezentuje się Sony a6500 w kwocie około 5700 złotych.

I ostatnia kategoria to bezlusterkowce z matrycą pełno klatkową.

Monopolistą na rynku jest w tej chwili marka Sony. Do rywalizacji mają niedługo wystartować Canon oraz Nikon ale jaki będzie ich debiut dowiemy się dopiero za jakiś czas. W tej chwili jest Sony i seria aparatów A7 która dzieli się na 3 grupy.
Zwykłe A7, A7R oraz A7s. Do całego zestawienia dołącza jeszcze flagowiec Sony A9, a każdy z aparatów zamknięty jest w niemal identycznym korpusie. Wydaje się, że łatwo jest się w tym pogubić ale każda poszczególna grupa ma pewne cechy które stanowczo się je od siebie wyróżniają. Podstawowa seria A7 to wywarzone aparaty pełnoklatkowe w przystępnych cenach.

W tym miejscu muszę zaprezentować Wam A7 pierwszej generacji.

Focus to Infinity Fotografia krajobrazowa Jaki wybrać aparat? 09

24mpix matryca, dobra jakość obrazu, 117 punktów autofocusu, detekcja fazy, uszczelniany korpus,  5 klatek na sekunde w trybie seryjnym, film FHD w 60 kl i teraz uwaga. To wszystko za zaledwie 3200 złotych. Mityczna pełna klatka za 3200 złotych. To jest nokaut w kontekście relacji cena jakość.

Oczywiście zanim opanuje nas nadmierny entuzjazm to na ziemie sprowadzą nas ceny obiektywów. O ile stałki, w szczególności manualne, możemy kupić już w jakiś rozsądnych pieniądzach o tyle podstawowy zoom pokroju 28-75 ze światłem 2,8 to wydatek już ponad 3,5 tysiąca złotych. Dla równowagi dodam, że odpowiednik dla pełnoklatkowej lustrzanki pokroju Canon czy Nikon to już wydatek tylko 1800, czyli blisko połowa taniej.

Dalej mamy serię A7r, czyli dostajemy wszystko to co wyżej + większy sensor. Pomijam tutaj pierwszą generację A7r gdzie nie zastosowano detekcji fazy przez co AF nie należy do szybkich, a to dosyć poważna wada biorąc pod uwagę cenę około 7 tysięcy złotych. Dla kogo taki aparat? Dla wszystkich którzy czują potrzebę posiadania ogromnego 42mpix sensora.

Ostatnimi grupą jest A7s. Są to aparaty w których obniżono liczbę pikseli na matrycy do 12 milionów dzięki czemu są one fizycznie większe przez co generują mniejsze zaszumienie. Manewr ten pozwala temu aparatowi nagrywać filmy w niespotykanej dotąd jakości obrazu. Absolutny lider do nagrywania filmów. Jednak pod względem możliwości fotograficznych można w tych pieniądzach, a nawet taniej, kupić dużo lepsze body, chociażby A7 w wersji II.

No i jest jeszcze A9

Focus to Infinity Fotografia krajobrazowa Jaki wybrać aparat? 10

Aktualny flagowiec marki Sony, który wyłamuje się z powyższego porządku będąc czymś w rodzaju zbioru najlepszych cech wszystkich powyższych aparatów. Szybki AF, doskonały tryb seryjny który wykorzystuje elektroniczną migawkę, świetna jakość obrazu, Eye AF, uszczelnienia, doskonałe 4K, jest po prostu wszystko, wszystko które kosztuje 17 tysięcy złotych.

Czas na klasykę czyli sławne już od dawna lustrzanki.

Te dzielimy na APS-C oraz na FF. Czym w ogóle różnią się lustrzanki od bezlusterkowców. A no właśnie faktem posiadania lustra. W bezlusterkowcach, podobnie jak w kompaktach światło wpada przez obiektyw bezpośrednio na matrycę aparatu. Obraz obserwujemy zatem albo na wyświetlaczu LCD z tyłu, albo poprzez elektroniczny wizjer który jest po prostu kolejnym wyświetlaczem, tyle, że dużo mniejszym zamkniętym w malutkiej obudowie. W lustrzankach natomiast pomiędzy obiektywem, a matrycą jest lustro które odbija światło w kierunku pryzmatu, który to z kolei kieruje światło poprzez wizjer do naszego oka. Zatem w wizjerze widzimy obraz prawdziwy, tak jak gdyby patrzeć przez lornetkę na ten przykład. Matryca w tym czasie jest po prostu wyłączona. Naciśnięcie migawki powoduje podniesienie lustra i dopiero wówczas aktywowana jest matryca która rejestruje światło. Użycie funkcji LV sprowadza jednak lustrzankę dokładnie do tej samej zasady działania jak bezlusterkowce, gdyż lustro zostaje podniesiona, a światło pada bezpośrednio na matrycę która później wyświetla obraz na wyświetlaczu LCD.

Focus to Infinity Fotografia krajobrazowa Jaki wybrać aparat? 11

Spytacie pewnie które rozwiązanie jest lepsze? Otóż nie ma na to jednoznacznej odpowiedzi. W pewnych aspektach wgrywają bezlusterkowce bo na przykład oferują dużo większe pole AF gdyż zwykle bardzo duży obszar matrycy wypełniony jest detektorami fazy, gdzie w lustrzance, nawet jeśli tych punktów jest dużo, to zwykle koncentrują się one w okolicach centrum kadru. Z kolei lustrzanki dużo dłużej działają na baterii, a ponieważ rynek cyfrowych lustrzanek jest najbardziej dojrzały z dzisiaj omawianych grup, istnieje do niego największa liczba obiektywów oraz akcesoriów co przekłada się również na przyzwoite ceny. Do walki w segmencie lustrzanek staje Pentax, Canon oraz Nikon.

W lustrzankach APS-C moim liderem jest Pentax K-70

Focus to Infinity Fotografia krajobrazowa Jaki wybrać aparat? 12

24 mpix sensor, generujący bardzo dobre obrazy, szeroki zakres tonalny, stabilizacja matrycy, 11 punktowy system AF z 9 punktami krzyżowymi, pentapryzmatyczny wizjer, co nie jest standardem w tej klasie, odchylany wyświetlacz, uszczelnienia i funkcja pixel shift – która robi niesamowitą robotę. Nawet dużo droższe modele APS-C często nie mogą konkurować z K-70.

Niegdysiejsze marzenie wielu foto amatorów, czyli pełno klatkowe lustrzanki.

W gruncie rzeczy otrzymujemy to samo co w lustrzankach APS-C tylko z większym sensorem. Dzięki czemu wszystko staje się większe, cięższe i niestety droższe. Jednak po stronie plusów zaliczyć można mityczną plastykę obrazu która przekłada się po prostu na płytszą głębie ostrości, szczególnie lubianą przez portrecistów, oraz zwykle lepszą jakość obrazu ukazującą się głównie poprzez mniejsze zaszumienie.

Myślę, że nie zaskoczę Was jeśli powiem, że moim liderem jest tutaj Pentax K-1.

Focus to Infinity Fotografia krajobrazowa Jaki wybrać aparat? 13

Mógłbym bardzo długo mówić o zaletach tego aparatu ale sprowadzę to tylko do jednej sprawy. Jakość obrazu generowana przez 36mpix matryce z użyciem funkcji pixel shift jest lepsza niżeli obraz z średnioformatowego GFX 50. Czyli aparat za 7 tysięcy konkuruje z aparatem za 30 tysięcy i w pewnych warunkach nawet go pokonuje. Ręce same składają się do oklasków.

Słowem końca

Chciałbym jeszcze tylko przypomnieć, że powyższa analiza jest czysto subiektywna i stworzona z punktu widzenia pejzażysty. Jeśli jesteś zainteresowany portretem, reportażem, czy może fotografią makro to podane przeze mnie modele aparatów wcale nie muszą być dla Ciebie odpowiednie. Z aparatami jest jak z samochodami, tworzone są z myślą o konkretnych zadaniach i szukanie czegoś co będzie do wszystkiego mija się z celem. Taki Land Rover Defender jest samochodem terenowym i choć można jeździć nim po autostradzie to nie będzie to tak przyjemne jak w Jaguarze XJ. Tak samo jest z aparatami. Choć Pentax K-1 jest doskonałym aparatem dla pejzażysty to do fotografii lotniczej wybrałbym jednak coś innego.

Zatem wybór właściwego aparatu nie jest taki łatwy i oczywisty ale mam nadzieje, że rzuciłem Wam trochę światła na zawiłości współczesnego rynku aparatów fotograficznych i będzie Wam łatwiej coś wybrać.

Materiał powstał we współpracy ze sklepem Foto-plus.

Dodaj komentarz