Korekcja kolorystyczna Jak robić dobre zdjęcia Focus to Infinity

#05 Jak robić dobre zdjęcia krajobrazowe – Korekcja kolorystyczna

W poprzednim odcinku wyjaśniłem jak pozbyć się uciążliwych plam lub niechcianych elementów krajobrazu ze zdjęcia. Kolejnym etapem retuszu jest korekcja kolorystyczna. Niejednokrotnie jest ona niemal konieczna gdyż naświetlając zdjęcie w taki sposób by go nie prześwietlić wykonujemy ciemniejsze niż w rzeczywistości fotografie lecz przede wszystkim odpowiednia korekcja nadaje finalny klimat naszemu zdjęciu. Moim zdaniem fotografia krajobrazowa ma za zadanie pokazać magię miejsc które odwiedzamy, często ulotność krótkiej chwili podczas zachodu słońca oraz wywołać u widza podobne uczucia do tych które drzemały w nas gdy zachwycaliśmy się widokiem na żywo. Dlatego niedoskonałości aparatów czy też trudne warunki nie muszą być przeszkodą w celu osiągnięcia zdjęcia które jest naszą interpretacją tego co widzieliśmy. Przyjrzyjmy się zatem korekcji kolorystycznej w programie Photoshop.

focus-to-infinity_-dobre-zdjecia-krajobrazowe_korekcja_kolorystyczna_videoNiestety niezwykle trudno jest przejrzyście wyjaśnić słowami, mimo wszystko, skomplikowane operacje retuszerskie. Dlatego gorąco zachęcam do zobaczenia filmu instruktażowego gdzie krok po kroku pokazuję i objaśniam jak wykonać poszczególne etapy retuszu. Natomiast jeśli z jakiegoś powodu nie możesz zobaczyć filmu, zapraszam do wersji tekstowej poniżej

1. Ekspozycja

Pierwsze czym się zajmiemy to korekta ekspozycji. Dodajemy warstwę dopasowania o nazwie ekspozycja. Automatycznie zostajemy przeniesieni do ekranu właściwości. Składa się on z 3 suwaków – światło, przesunięcie oraz korekcja gamma.

Suwak światła wpływa na jasność obrazu z naciskiem na jego jasne partie. Jednocześnie mocno wpływa na kontrast obrazu. Jeśli będziecie pracować ze zdjęciem któremu brakuje kontrastu i jasne partie są ciemne i mdłe to operujcie suwakiem w prawo, w wypadku zbyt kontrastowego i zbyt jasnego suwak należy przesunąć w lewo.

Następnym narzędziem jest przesunięcie. Choć utarte zasady ekspozycji mówią, że powinniśmy na zdjęciu zmaksymalizować zakres tonalny i uzyskać obszary niemal całkowicie czarne w tandemie z niemal całkowicie białymi to jednak moje osobiste preferencje skłaniają mnie do unikania całkowitej czerni. Dlatego dodaję trochę przesunięcia by wyszarzeć odrobinę ciemne obszary zdjęcia. Powoduje to utratę kontrastu dlatego koryguję to suwakiem gammy przywracając odpowiedni kontrast. Powstaje ciekawy efekt trochę starszej fotografii, bogatszej tonalnie chodź od strony technicznej jest wprost przeciwnie. Możemy w każdej chwili wyłączyć korekcje ekspozycji klikając symbol oka obok warstwy dopasowania w ekranie warstw. Dlatego właśnie uwielbiam ten system retuszu gdyż w każdej chwili możemy wprowadzone zmiany, wyłączyć lub modyfikować w nieskończoność parametry bez utraty jakości gdyż warstwy dopasowania nie ingerują bezpośrednio w zdjęcie. One tylko mówią oprogramowaniu jak ma interpretować dane.

2. Filtr połówkowy

Tworzymy nową warstwę oraz wybieramy narzędzie gradientu upewniając się, że wypełnia od czarnego do przezroczystości oraz jest w trybie liniowym. Klikam u góry zdjęcia i przeciągam w dół, mniej więcej do połowy zdjęcia, trzymając klawisz SHIFT który zadba by gradient był idealnie poziomy. W ten sposób dodaje efekt nałożonego filtra połówkowego. Jeśli jest zbyt silny należy zmniejszyć krycie warstwy aż do osiągnięcia zadowalającego efektu.

3. Nasycenie

Następnie wzmocnimy nieco kolorystykę zdjęcia. Dodajemy kolejną warstwę dopasowania o nazwie jaskrawość. Oba z suwaków decydują o nasyceniu kolorów lecz suwak nasycenia wydaje się być dużo bardziej agresywny w ciemnych partiach obrazu gdzie jaskrawość mocniej ingeruje w jasnych obszarach. Dodajemy odrobinę w każdym z nich by nieco podkreślić kolory lecz trzeba być ostrożnym gdyż bardzo łatwo jest przesadzić i wytworzyć bardzo nienaturalne zdjęcia.

4. Kolor selektywny

Kolejnym ostatnim już narzędziem którego używam w korekcji kolorystycznej jest warstwa dopasowania o nazwie kolor selektywny. Pozwala ona na zmianę tonacji oraz nasycenia poszczególnych kolorów na zdjęciu. Wybieramy interesujący nas kolor i za pomocą czterech suwaków możemy go zmodyfikować. Pierwsze 3 suwaki modyfikują kolor poprzez dodanie lub ujęcie konkretnej barwy. Czyli z koloru czerwonego ujmując barwy karmazynowej wyeksponuje kolor żółty itd. Ostatni suwak decyduje o jasności danego koloru.

I tak oto operując wszystkimi suwakami w każdym z odrębnych kolorów mamy nieograniczone możliwości zmian. Ja jednak staram się po prostu podkreślić to co już widzę na zdjęciu. Czyli chcę by góry w oddali były nieco bardziej różowe niż już są, widzę, że trawa składa się z dwóch odrębnych kolorów, żółtego i zielonego więc chcę tą różnicę uwydatnić itd. Nie mógłbym po prostu zwiększyć nasycenia gdyż ono wpływa na każdy kolor równomiernie, a to narzędzie, jak zresztą wskazuje jego nazwa, pozwala nam wyselekcjonować kolory które będziemy modyfikować.

Wymaga ono trochę wprawy lecz po prostu eksperymentujcie suwakami, patrzcie jakie uzyskacie efekty i szukajcie tego co najbardziej Wam odpowiada. Z czasem używanie tego narzędzia będzie wydawać się naturalne. Wszystkie efekty możemy zgrupować dzięki czemu w łatwy sposób zobaczymy różnicę przed korektami kolorystycznymi i po korekcji. Tworzymy grupę o automatycznej nazwie „Grupa 1” i przeciągamy tam wszystkie warstwy poza warstwą ze zdjęciem. Dzięki temu naciskając symbol oka obok grupy dezaktywujemy nasze korekty i włączamy je z powrotem.

Korekcja kolorystyczna Focus to Infinity Photoshop

Korekcja kolorystyczna ma ogromny wpływ na odbiór zdjęcia i prawdę powiedziawszy nasze możliwości są nieograniczone. To jak będziemy jej używać jest już w całości zależne od naszych  preferencji wizualnych. Tak czy inaczej mam nadzieję, że ta wiedza pozwoli Ci tworzyć jeszcze lepsza zdjęcia.

Dodaj komentarz