focus to infinity jak robić dobre zdjecia krajobrazowe kompozycja

#01 Jak robić dobre zdjęcia krajobrazowe – Kompozycja

Zobacz ten poradnik na YouTube!

Jakie warunki należy spełnić by wykonać dobre zdjęcia? Powinno być ostre jak brzytwa?
Może powinno mieć bardzo szeroki zakres tonalny albo mało szumów, a może wszystkie te czynniki razem wzięte? Naprawdę długo się nad tym zastanawiałem szukając właściwej odpowiedzi i myślę, że ja znalazłem. Spójrzmy na to tak, rozwój technologi sprawia, że aparat może w zasadzie sam wykonać całkiem dobrze naświetlone i ostre zdjęcie. Jakościowo są coraz lepsze. Wyraźniejsze, bogatsze w szczegóły, etc. Natomiast, nieważne jak daleko technologia zabranie, jest coś czego nigdy aparat nie będzie robił za ciebie. Mianowicie, aparat sam nie skomponuje kadru. Możesz mieć najlepszy, najdroższy sprzęt jaki przyjdzie ci do głowy, lecz on nie skomponuje sceny.

Dobrze skomponowany kadr sprawia, że niedociągnięcia techniczne wynikłe z braków sprzętowych lub umiejętności, schodzą na dalszy plan.

Zwróć uwagę, że 50 lat temu jakość zdjęć znacząco odbiegała od tego co dziś nazywamy standardem lecz nie oznacza to, że nie było wówczas dobrych fotografii. Wartość zdjęcia determinowana jest przede wszystkim przez temat lecz zaraz potem przez kompozycje. Techniczne aspekty, o ile spełniają niezbędne minimum, są daleko później. Dlatego, przyjrzymy się fundamentowi dobrego zdjęcia – kompozycji.

1. Boska proporcja

Pierwsza i najważniejszą zasadą jest złoty podział tudzież bardzo zbliżona reguła trójpodziału. Otóż okazuje się, że występuje w przyrodzie pewien schemat stworzenia tzw. boska proporcja (wikipedia). Z jakiegoś powodu elementy stworzone wedle tego schematu wydają się nam piękne i harmonijne. Matematycznie rzecz ujmując jest to podział odcinka na dwie części tak, by stosunek dłuższej z nich do krótszej był taki sam jak całego odcinka do części dłuższej. Przenosząc to na ludzki język, wystarczy że wytyczymy na ekranie 4 linie spełniające powyższa matematyczna regułę i powstaje nam taka oto siatka.

focus to infinity boska proporcja dobre zdjecie

Miejsca przecięcia się tych linii to tzw. mocne punkty. To właśnie w tych miejscach należy umieszczać elementy, które chcemy wyeksponować. Warto w tym miejscu dodać pewne kwestie regionalne. Otóż w Europie oraz obu Amerykach czytamy od lewej do prawej, dlatego też jeśli mamy taką możliwość, to warto umieścić główny element w lewej części kadru, wówczas wzrok widza naturalnie w pierwszej kolejności trafia tam gdzie chcemy. Dzięki temu odbiór jest bardzo naturalny. W aparatach zwykle mamy możliwość podglądu siatki trójpodziału. Jak wspominałem, jest ona na tyle blisko złotej proporcji, że śmiało można używać tej siatki jako substytutu.

Poza mocnymi punktami w miejscach przecięć możemy wykorzystać to narzędzie w jeszcze jeden sposób. Poziome linie są idealnymi obszarami na umiejscowienie horyzontu. Jeśli główne skrzypce odgrywa niebo, wówczas horyzont umieszczany na dolnej linii. Natomiast jeśli główny motyw znajduje się poniżej nieba, wówczas linia horyzontu powinna zostać umieszczone na górnej linii siatki.

dobre zdjecia focus to infinity linia horyzontu

2. Przestrzenność

Drugą, w mojej opinii, najistotniejszą cechą dobrej kompozycji jest głębia obrazu. Fotografia powinna sprawiać wrażenie przestrzennej pomimo tego, że jest tylko dwu wymiarowym obrazem. Ten efekt można uzyskać dzięki czemuś co ja nazywam wieloplanowością lub wykorzystując linie perspektywy. Na zdjęciu poniżej bez problemu możemy rozróżnić 1, 2, 3 i daleki plan. Razem tworzą wrażenie przestrzenności i głębi obrazu.

focus to infinity dobre zdjecia wieloplanowość

W innym wypadku możemy się posłużyć liniami perspektywy. Komponując scenę postaraj się wykorzystać naturalne linie, które pojawiają się w krajobrazie. Przykładowo na tym zdjęciu linie perspektywy reprezentowane są przez rzekę, która oddala się i skupia wszystko wokół centrum kadru. Głębia jest tworzona przez fakt, że elementy które znajdują się blisko obserwatora są większe i zmniejszają się wraz z odległością. W tym konkretnym wypadku u dołu kadru mamy szeroką rzekę, która wraz z odległością staje się coraz mniejsza.

focus to infinity dobre zdjecia perspektywa

Na zdjęciu poniżej, klasycznie wykorzystałem twór ludzkich rąk by zbudować wrażenie głębi. Posłużyłem się drogą, która podobnie jak wyżej, u dołu kadru jest dużo szersza i wraz z nabraniem odległości staje się coraz mniejsza. Gdyby zdjęcie zostało wykonane bez drogi mielibyśmy tylko górę i wrzosy bez jakiegokolwiek punkty odniesienia. Określenie skali byłoby co najmniej trudne lub nawet niemożliwe.

focus to infinity dobre zdjecia perspektywa dwa

3. Uporządkowany kadr

Kolejną ważną cechą dobrej kompozycji jest uporządkowany, czysty kadr. Chodzi o to by wzrok odbiorcy poruszał się po fotografii w zamierzony sposób i nie był rozpraszany przez zbędne elementy. Zanim finalnie wykonasz zdjęcie, rozejrzyj się w wizjerze czy coś nie odwraca uwagi od głównego motywu. Być może zmieniając perspektywę, robiąc kilka kroków w tą czy tamtą stronę, pozbędziesz się niechcianego elementu.

4. Łam zasady!

Na koniec, gdy już nauczymy się stosować te zasady w praktyce, trzeba pamiętać że warto czasem pójść pod prąd i je złamać. Czasem warunki, w których się znajdujemy, budowa geologiczna krajobrazu, czy tez inne czynniki, wymuszają inny kadr, rezygnację z trójpodziału itd. Moim zdaniem należy się temu poddać. Tak długo jak robimy to świadomie, tak długo fotografia finalnie na tym zyskuje.

Dodaj komentarz